Publikacje

Co podać dziecku na wymiotowanie?

Zatrucie u dziecka – co robić

Wymioty u dziecka są objawem,którego nigdy nie należy bagatelizować. Ich przyczyny mogą być różne – czasem nie wymagają kontaktu z lekarzem, są jednak sytuacje, gdy wizyta u specjalisty jest konieczna.

Jedną z najczęstszych przyczyn wymiotów u dziecka są zatrucia pokarmowe bądź spożycie jedzenia, na które dziecko ma uczulenie. Wtedy wraz z wymiotami pojawiają się inne objawy ze strony układu pokarmowego: biegunki, bóle brzucha, nudności.

Często również wymioty u dziecka występują wraz z infekcjami toczącymi się w organizmie. Wiele maluchów wymiotuje też wtedy, gdy mają wysoką gorączkę. Dzieci wymiotują również na tle nerwowym – silny stres lub wzburzenie może spowodować właśnie takie objawy.

Odwodnienie dziecka

Gdy maluch wymiotuje przede wszystkim trzeba zadbać o to, by nie odwodnił się. Konieczne jest podawanie płynów, najlepiej w niewielkich ilościach, żeby dodatkowo nie potęgowały mdłości. Podczas wymiotów warto podawać dzieciom przede wszystkim zwykłą wodę lub słabą herbatę.

Niewskazane są słodzone soki czy napoje, które mogą dodatkowo podrażniać nadwrażliwy żołądek. Jeśli maluch bardzo często wymiotuje, warto aby przepłukiwał buzię po każdej wizycie w toalecie. Soki żołądkowe zawarte w zwracanej treści są bowiem wyjątkowo szkodliwe dla szkliwa zębowego.

Niegroźne zatrucia pokarmowe

Jeżeli przyczyną wymiotów jest niegroźne zatrucie pokarmowe, najczęściej nie wymaga to kontaktu z lekarzem. Organizm sam się broni przed szkodliwymi substancjami i je wydala wszelkimi możliwymi drogami. Są jednak sytuacje, gdy natychmiast, bez zbędnego czekania na poprawę należy udać się do lekarza. Jeśli wymioty trwają kilka godzin, towarzyszy im wysoka gorączka, treść żołądkowa jest zabarwiona krwią, należy natychmiast skontaktować się ze specjalistą.